Kega.
Internationaal Manager Marketing en Sales

  • Retail
  • Sales
  • Marketing
  • Independent (Family/Director-owner)

Deze opdracht is gesloten

Kega brengt retail verder

Kega ontwikkelt, implementeert en beheert geïntegreerde retailoplossingen op het snijvlak van retail en IT. Elke oplossing is erop gericht de retailer zijn potentieel maximaal te laten benutten. Daarmee ontsnapt geen enkele kernactiviteit van de retailer aan de aandacht van Kega. Van omnichannel sales, merk en formule tot aan employee engagement, efficiency en workforce planning; alles wat de retailer verder brengt.

De ruim 80 specialisten hebben gezamenlijk het unieke vermogen om strategisch denken te combineren met doen. Dit vermogen om de klant daadwerkelijk concrete stappen te laten zetten wordt samengevat in Kega’s merkwaarden: innovatief, strategisch doordacht en ondernemend.

De opdrachtgevers van Kega zijn stuk voor stuk succesvolle (inter)nationale retailers en retail brands. Dagelijks zien en gebruiken meer dan 65 internationale retailers, 7.000 (online) stores, 140.000 medewerkers en miljoenen shoppers de apps & portals, e-commerce oplossingen, digitale content en marketingcampagnes van Kega.

Strategie

Kega groeit relatief snel (10-15% per jaar), maar heeft voor zichzelf als doelstelling een nog stevigere groeiversnelling geformuleerd (25-30% per jaar). Het fundament van de onderneming staat als een huis, enkele van de eigen producten zijn schaalbaar en hebben internationale potentie, de competenties, ambities en energie van directie en medewerkers zijn hoog en de middelen om de groei te financieren zijn beschikbaar. De pijlers onder deze groeistrategie zijn respectievelijk innovatie, internationalisatie en professionalisering van marketing en sales.

Cultuur

“Kega. Wij brengen retail vérder”. Deze merkbelofte is bepalend voor de cultuur van Kega. Met name het ondernemende karakter van het bedrijf valt onmiddellijk op. De mensen bij Kega zijn enorm klantgericht, initiatiefrijk, zitten vol energie en zijn er op gebrand het best haalbare voor de klant te bereiken. Over belangrijke zaken wordt eerst goed nagedacht, maar voorts gaan de mensen bij voorkeur snel over tot dóen.

Manager marketing en sales

De positie van manager marketing en sales is nieuw. Hij/zij wordt lid van het MT. De functie heeft als doel het realiseren van een geïntegreerde en gestructureerde marketing en sales aanpak die de groei van het bedrijf helpt versnellen. Daarnaast geeft de manager de marketing en sales disciplines een eigen stem in het MT. Bij aanvang zullen de marketing manager en twee accountmanagers zijn eerste teamleden zijn.

Marketing:

Het merk Kega is goed geladen op basis van de merkbelofte “Wij brengen retail vérder”. Echter, Kega is actief in uiteenlopende markten (omnichannel commerce, employee engagement, content) die elk bevolkt worden door concurrenten met op die markt toegespitste, gespecialiseerde merken. Het is daardoor niet vanzelfsprekend dat Kega bij relevante klantvraagstukken automatisch op de shortlist komt. Een mogelijke oplossing voor dit strategisch vraagstuk zou kunnen liggen in het neerzetten van product-/markt specifieke sub-brands. Met name voor producten die gemakkelijk repliceerbaar en schaalbaar zijn en zich lenen voor internationalisatie (zoals het employee engagement product InTouch) is dat een serieuze optie.

Sales:

Groei wordt op dit moment voornamelijk gerealiseerd door uitbouw van business bij bestaande klanten, komt min of meer organisch voort uit het netwerk van de directeuren of de unit managers of komt voort uit leads die worden gegenereerd uit het organiseren of bijwonen van evenementen. Er is behoefte aan een gefocuste, planmatige salesaanpak die leidt tot stabiele stroom van nieuwe contacten, leads en pitches uit vooraf gedefinieerde marktsegmenten. Daarnaast spelen de eerder genoemde internationale ambities een rol. Waarschijnlijk wordt gekozen voor een go-to-market strategie waarbij distributie- en implementatiepartners een rol spelen. Dat stelt specifieke eisen aan de competenties van de manager marketing en sales

Profiel

De beste manager marketing en sales voor Kega is een leider en professional die vanuit zijn/haar vakgebied professionele waarde toevoegt aan de groei- en internationalisatieplannen van Kega. De manager voelt zich thuis bij het ondernemende karakter van Kega en de waarden en cultuurkenmerken die daarbij horen. Het is belangrijk dat manager niet alleen richting bepaalt, maar ook de executiekracht heeft om zaken echt van de grond te krijgen.

Opleiding en ervaring
HBO+ opleiding in een relevante richting
Sterke en up-to-date marketing vakkennis
meerjarige ervaring met B2B marketing en sales -zowel nationaal als internationaal ervaring in een hoogprofessionele omgeving, bij (sterke) voorkeur opgedaan bij een leverancier van diensten aan retailers
Affiniteit met omnichannel retail

Persoonlijke competenties
Coachend Leiderschap
Klantgerichtheid
Organisatiebewust
Betrouwbaarheid
Resultaatgerichtheid
Veranderbereidheid

 

#vacature #retail #marketing #ecommerce #sales #omnichannel