Koninklijk Theater Carré
Manager Zakelijke Markt

  • Other
  • Marketing

Circusdirecteur en ondernemer Oscar Carré opende in 1887 de deuren van zijn majestueuze theater aan de Amstel. Daarvóór had hij een rondreizend circus, bekend om zijn fameuze paardennummers. Oscar Carré kende de glitter en glamour, het applaus, maar ook de zakelijke kant van het theaterleven. Nadat hij triomfen vierde in heel Europa vestigde hij zich in Amsterdam. Het gezin Carré woonde in de bedrijfswoning waar nu de statige Loge Foyer is.

Koninklijk Theater Carré heeft naast het beroemde Wereldkerstcircus nog veel meer te bieden. Van cabaret tot concerten en van toneel tot musicals, Carré heeft voor ieder wat wils. Nationale en internationale grootheden uit de wereld van circus, variété en muziek hebben in Carré hun grootste triomfen gevierd. Carré staat dan ook in de top drie van bekende culturele merken. Bovendien is het theater een belangrijke speler op de zakelijke markt en het decor voor kleine en grote evenementen, zoals congressen, productpresentaties en premières.

Het succes van Carré is, mede ingegeven door het entrepreneurschap van zijn naamgever, gelegen in de kracht en de flexibiliteit van dit bijzondere theater. Carré staat bekend om zijn gastvrijheid. In de loop der jaren heeft het theater diverse veranderingen ondergaan en voldoet daarmee aan de eisen van vandaag. Bij renovaties blijft het authentieke karakter altijd behouden.

Koninklijk Theater Carré heeft drie eigen restaurants (Grand Café Carré, In de Nok en Bistro de Carrékelder) en diverse foyers waar de bezoeker voor en na de voorstelling kan vertoeven en genieten van een hapje en een drankje. Men beleeft zo in Carré een unieke theaterervaring en een complete avond uit.

Bij Carré zijn ongeveer 60 medewerkers in dienst en daarnaast maakt men gebruik van flexkrachten. Jaarlijks vinden er maar liefst circa 300 voorstellingen plaats. De cultuur heeft af en toe wat weg van een familiebedrijf, waarbij men met veel inzet, plezier en passie van elke voorstelling een onvergetelijke ervaring maakt.

Carré heeft, mede dankzij het sterke merk, door de jaren heen aangetoond zeer goed bedreven te zijn in Consumer Marketing. Binnen de zakelijke markt echter heeft Carré zich tot op heden (te) bescheiden opgesteld. Natuurlijk zijn er recente positieve voorbeelden, waaronder de ontwikkeling gedurende de afgelopen jaren van de samenwerking met hoofdsponosr ING, wat heeft geleid tot een succesvol partnership; van zichtbaarheid en logo plaatsen tot samenwerken rondom voorstellingen en events.

Daarnaast heeft Carré meerdere kleinere zakelijke partners, waarbij steeds weer tailor made een passende invulling en een pakket met “tegenprestaties” wordt opgesteld. En met met name dienstverlenende bedrijven worden eigentijdse barterdeals gesloten middels lage tarieven voor geleverde diensten en zelfs vriendendiensten.

Nu is het tijd voor de volgende stap: noodzakelijk is een visie op sponsorship, een concreet plan voor de komende jaren. Professionalisering van het zakelijke aanbod, hoe wordt Carré als corporate merk in de markt gezet en hoe wordt de merkwaarde geoptimaliseerd.

Te denken valt aan voorstellingen, speciale series in samenwerking met een ander merk of bedrijf, consumenten acties waarbij beide merkwaarden worden ingezet. Dat alles hand-in-hand met de ambities van Carré. Want die zijn er! Voor de programmering, het gebouw, nieuwe concepten. Als ongesubsidieerd theater is daar funding voor nodig. De overtuiging overheerst dat daar véél meer uit te halen is dan nu het geval is.

B to b marketing in theaterland verloopt in algemene zin ook nog behoorlijk ouderwets: Personeelsuitjes, speciale aanbiedingen voor relaties. Het zakelijk netwerk van Carré biedt echter véél meer mogelijkheden tot sales. Voorbeelden zijn: speciale voorverkoop bieden, arrangementen en evenementen, tot aan speciale avonden programmeren aan toe. Hoe wordt het zakelijk netwerk ingezet voor de verkoop van voorstellingen? Hier vallen dan ook de nader te definiëren en ontwikkelen alternatieve saleskanalen onder.

Doel van de functie
Die prachtige geschiedenis van en grandeur rondom Carré omzetten in een helder, uitvoerbaar beleid, gericht op de zakelijke markt, met als doel het bedrijfsleven op verschillende (sponsoring, sales, funding) en verrassende manieren aan Carré te binden. Dit beleid is gericht op zowel de korte als de lange termijn.

Taken en verantwoordelijkheden

  • Ontwikkelen van een Carré-brede visie omtrent (het ontsluiten van) de Zakelijke Markt & Sponsoring in de volle breedte.
  • Deze visie omzetten in een commerciële strategie voor de korte en middellange termijn; zorgt ervoor dat dit plan wordt ‘omarmd’ door de gehele organisatie.
  • Geeft vorm en inhoud aan en realiseert de zakelijke commerciële & sponsoring strategie én de Funding strategie.
  • Aansturen,ontwikkelen en mogelijk in de toekomst verder uitbouwen van een team, momenteel bestaand uit twee FTE’s, ter ondersteuning van account management en groeps sales.
  • Daarnaast stuurt de Manager Zakelijke Markt & Sponsoring de Directeur van het Carré Fonds aan (dit is de huidige Manager Business Development, die ‘dotted’ rapporteert aan de Voorzitter van het bestuur van het Carré Fonds). Zij is verantwoordelijk voor funding voor gebouw en programmering bij particulieren, stichtingen en Fondsen. Deze wervingsstrategie zal zeker een overlap en synergie-mogelijkheden bieden met de door Manager Corporate Commercie & Funding teontwikkelen strategie.
  • Opbouwen van samenwerking met de marketing afdeling (sparren met de marketing manager over de merk propositie, verder bouwen op de merkwaarden zoals die in de markt worden gezet richting consument).
  • Lid van het management team en daarmee mede verantwoordelijk voor de totale strategie en operationele efficiency van Carré.

De ideale kandidaat

 

  • Merken en marketing moét je snappen, Carré moet je kunnen voelen.
  • Analytisch en conceptueel denkvermogen. De strategie moet immers ontwikkeld worden.
  • Is van nature een commerciant met een uitstekend ontwikkeld commercieel gevoel; heeft scherp oog voor kansen en weet die om te zetten in reële proposities; boekt resultaten!
  • Relationeel zeer vaardig; weet welke stijl wanneer ingezet moet worden om het beste resultaat te behalen. Enthousiasmerend, in- en extern.
  • Is communicatief een kei. Overtuigend, charmant, seniore uitstraling.
  • Neemt ruime ervaring mee uit het bedrijfsleven – snapt de taal en kan zich inleven in de missie en doelstellingen van zowel grote top 100 corporates als MKB’s en eigen ondernemers.
  • Handen uit de mouwen, niet te beroerd om ook de champagne uit te delen op een première.
  • Teamplayer, samenwerkingsgericht – als lid van het MT en het eigen commerciële team.