Green Soap Company
Marketing Director

  • Consumer Goods
  • Marketing
  • Independent (Family/Director-owner)

Green Soap Company (GSC) is opgericht in 2016 en maakt en verkoopt schoonmaak- en verzorgingsproducten voor mensen, voor hun kleding en voor hun woningen. Echter, de mensen achter GSC willen niet alleen vandaag een schoon huis voor onze kinderen maar ook een schonere wereld voor onze kinderen in de toekomst. Onder de merken Marcel’s Green Soap en Driehoek biedt GSC daarom producten aan voor ‘lichtgroene’ consumenten: Mensen die graag bijdragen aan een beter milieu, maar tegelijk ook goede, lekkere producten willen tegen een redelijke prijs.

Merken

Marcel’s Green Soap richt zich op consumenten die het belangrijk vinden om goed voor de planeet te zorgen, maar daarin niet te streng zijn voor zichzelf. De waarden en persoonlijkheid van Marcel’s Green Soap: Gek op natuur, aanstekelijk, relativerend, altijd strevend naar beter, laat je lachen.


Het iconische merk Driehoek is in 2017 door de Green Soap Company gekocht van Unilever. Het richtte zich op traditionele vrouwen boven de 50, die al jarenlang gebruiker zijn van het merk. De ambitie is om ook jonge vrouwen met een bewuste levensstijl voor het merk te winnen.

Mensen
GSC neemt het in de zeep op tegen de grootste marketing- en merkenmachines van de wereld. Daarom moet de organisatie van GSC snel, professioneel, vernieuwend, maar ook altijd financieel en operationeel scherp zijn.

Op het kantoor in Haarlem werken nu een vijftiental eigen mensen en door de aanhoudende snelle groei zijn er recentelijk nog eens een aantal vacatures bijgekomen. De mensen bij GSC wachten niet af, maar nemen initiatief. Ze zijn vernieuwend en vinden het bijna vanzelfsprekend om buiten de platgetrapte paden te wandelen. Fouten maken mag. Uiteraard hebben ze affiniteit met de duurzaamheidsmissie van het bedrijf. Maar het zijn vooral ook pragmatische harde werkers van het type ‘niet lullen, maar poetsen’. Allen beseffen ze dat de missie alleen binnen handbereik komt als er iedere dag meer consumenten fan worden van de merken en meer retailers de producten in de schappen zetten.

Distributie
De producten van GSC zijn in verschillende landen bij een aantal grote ketens te koop. In Nederland bij de meeste supermarktketens incl. Albert Heijn, in non-food bij o.m. Etos en Kruidvat en over de grens bij onder meer Edeka, Casino en Planet Organic. Daarnaast ook bij een groot aantal kleinere ketens en onafhankelijke winkels (zie overzichtskaart op https://www.marcelsgreensoap.com/nl/winkelzoeker/). De eigen webshop en de verschillende online market places vormen een tweede belangrijk kanaal voor de GSC merken. Tenslotte is er ook nog sprake van een groeiende B2B markt.

Marketing
GSC is uitdager in een markt waar enkele van de grootste merkenbouwers ter wereld actief zijn. GSC investeert veel in de ondersteuning van haar merken door traditionele merkcommunicatie (met name in Marcel’s Green Soap; niet alleen op TV en outdoor, maar ook online). Daarnaast beseft GSC dat ze het ook moeten hebben van doordachte innovaties op bijvoorbeeld producten en verpakkingen, een uitgekiende prijsstrategie, haar uitstekende relaties met de handel en zeer actieve online aanwezigheid.

Eigendom en management
Marcel Belt is oprichter en eigenaar. Hij heeft de onderneming door de startup fase geleid en de eerste significante stappen naar opschaling van de activiteiten gezet. Om de opschaling voort te zetten en een nieuwe impuls te geven heeft Marcel in 2021 besloten een directieteam aan te stellen en zichzelf terug te trekken uit de dagelijkse operatie. In dat kader is recentelijk van buitenaf een Managing Director aangetrokken en is GSC nu op zoek naar een

Marketing Director


Vacature

Om meerdere redenen beschouwen we deze vacature als een bijzondere en buitengewoon aantrekkelijke propositie:

  • De groeiambities en de manier waarop daar concrete gestalte aan wordt gegeven;
  • De heldere visie van de onderneming en de consistente doorvoering ervan in het beleid;
  • De combinatie van purpose en profit die in het bedrijf is verankerd;
  • De consumentwaarderingen voor de merken en producten van GSC;
  • De plezierige, professionele, apolitieke en op samenwerking en respect gebaseerde cultuur.

Functie-inhoud
De Marketing Director ontwikkelt en implementeert de internationale merk- en marketingstrategie van de Green Soap Company en haar merken. De Marketing Director maakt vanzelfsprekend deel uit van de GSC Directie, rapporteert aan de Managing Director en stuurt het marketing team aan;

De visie op en ideeën over de GSC Marketing- en Merkstrategie bespreekt Marcel graag in een persoonlijk gesprek met je;

Functie-eisen
Top FMCG Marketeer
Affiniteit met de groene missie van GSC
Gewend te werken in uiterst competitieve markten
Thuis in analoge en digitale werelden
Analytisch en strategisch denker, maar ook streetwise en pragmatisch
Het team is nog klein, je doet veel zelf