Adaro

Dit keer een korte impressie van het contact met onze allereerste opdrachtgever in 1995, Roland de Waal, destijds mede-eigenaar van Adaro, leverancier van postverwerkingsmachines.

Een beschrijving van de situatie destijds

Adaro bestond in 1995 uit vier man. De markt voor fysieke post(stukken) was goed en er ontstond behoefte aan een ervaren Sales Manager. Na enkele vruchteloze pogingen deze zelf te werven, besloten de eigenaren een searchbureau in te schakelen. Via via kwamen ze bij ons terecht.
Tracks was nét gestart en bestond uit twee man. Ons doel was enerzijds lange-termijn samenwerkingen aangaan met organisaties met een zogenaamde ‘talent mindset’; bedrijven die altijd op zoek waren naar toptalent (in de meest brede definitie), zowel reactief als proactief. Voor deze organisaties zouden we talent pipelines/pools bouwen en onderhouden. Daarnaast wilden wij op ad hoc-basis searchopdrachten voor ze uitvoeren.
De identificatie van kandidaten zag er wat anders uit dan tegenwoordig; social media en netwerken zoals Linkedin bestonden nog niet; we maakten gebruik van onze database in combinatie met veel handmatig zoekwerk in allerlei vaktijdschriften, gidsen, personalia-overzichten, et cetera. Op deze manier brachten we relevante delen van de arbeidsmarkt in kaart, waarvan de verkregen informatie werd gevalideerd door middel van ‘sourcing’, oftewel referenties raadplegen.

Hoe kwamen jullie eigenlijk bij Tracks terecht?

De Waal: We hadden ruimschoots bewezen dat we van recruitment geen verstand hadden (..) en na wat rondvragen bij collega-ondernemers werden we geïntroduceerd bij een groot internationaal searchbureau, gericht op de invulling van boardposities. Direct bleek dat wij daar dus niet aan het juiste adres waren en zij waren zo vriendelijk ons door te verwijzen naar twee andere bureaus, waarvan één werd geleid door twee recent vertrokken oud-collega’s. Dat was Tracks. De keuze viel op hun omdat er direct een klik was en zij aangaven dit niveau goed te beheersen. Daarnaast waren wij overtuigd van hun expertise en grondige aanpak.

Hoe verliep de opdracht?

De Waal: Het liep eigenlijk vanaf het begin prima. Het waren een paar jonge honden: heel hard werken en er zat nog wel iets prettigs bewijzerigs in. De eerste gesprekken met hen hielpen ons in elk geval al goed om het profiel goed scherp te krijgen. Het proces was helder, niet wollig en uiterst resultaatgericht. Hun manier van werken was voor ons eigenlijk nieuw: pro-actief en rechtstreeks kandidaten benaderen in plaats van adverteren, de manier die wij zelf altijd gebruikten. Zo kwamen we in contact met kandidaten die niet per se actief op zoek waren, met als uitkomst dat we iemand aan boord zouden halen die écht voor ons koos.

Zijn er nog specifieke dingen opgevallen?

De Waal: Het was vrij duidelijk dat we in hetzelfde schuitje zaten: net gestart, zeer ondernemend, veel wederzijds begrip, soms nog wat zoekend naar de optimale communicatie, maar altijd professioneel gecombineerd met humor. En uiteindelijk kregen we wat we zochten: namelijk een goed gekwalificeerde Sales Manager die z’n toegevoegde waarde ruimschoots heeft bewezen.

Adaro werd een paar jaar later overgenomen door LCI in Den Bosch. De toenmalige eigenaren zijn daar nog enige tijd werkzaam geweest en vervolgens elk een andere kant opgegaan.