Mistral
Commercieel Directeur

  • Consumer Goods
  • General Management
  • Sales
  • Marketing
  • Private Equity

Mistral

Vanaf de uitvinding in de jaren vijftig, duurt het nog 15 jaar totdat het eerste ‘Sailboard’ naar Europa wordt geïmporteerd. Niet lang daarna worden in Europa ook de eerste boards geproduceerd, maar de kwaliteit ervan laat te wensen over. Distributeur Peter Brockhaus zoekt daarom een partner voor de productie van eigen boards en in 1976 ontwikkelen zij de ‘Mistral Super Wind’. Als eersten besluiten zij windsurfing te presenteren als een lifestyle, meer dan als sport alleen. Het imago wordt uitgedragen door de toen nog jonge, later legendarische, windsurf pro Robby Naish, mede waardoor Mistral snel uitgroeit tot het nummer één windsurf merk in de 80’s en 90’s.

In de late jaren 90 werd Mistral de officiële Olympische plank, maar ondertussen raakte de windsurfsport als geheel stukje bij beetje een deel van zijn immense populariteit kwijt. Op dat moment zag de Nederlandse ondernemer Ado Huisman juist veel heil in de opkomst van de toen nog onbekende SUP (Stand Up Paddling) sport. Hij kocht Mistral in 2008.

Met Mistral’s ontwikkeling van SUP boards en later de wingfoil producten zijn Mistral’s sterke banden met de watersport weer verankerd, waarna de ontwikkeling van functionele kleding en schoeisel en lifestyleproducten volgde. Sindsdien kreeg de business van Mistral een sterke boost. Alleen al in Duitsland werden in 2021 meer dan 200.000 SUP-boards verkocht.

Eind 2021 was Mistral klaar voor een grotere internationale expansie. Dat werd bevestigd door de Nederlandse investeerder NMG (Nederlands MerkGoed) die in Mistral de statuur, uitstraling en geloofwaardigheid om dit succes uit te breiden herkende en 100% van de aandelen van Huisman overnam.

Commercieel Directeur

Door langlopende contracten verwacht de onderneming de komende jaren te kunnen blijven profiteren van relatief hoge licentie inkomsten en de goede zichtbaarheid van het merk over de hele wereld. Met die basis zal zwaar worden ingezet op verdere internationale expansie en op de groei van de (onder eigen R&D) inkoop/productie en verkoop van hardwaren in windsurf-, surf- en wingfoiling producten, accessoires en lifestyleproducten.

Wij zoeken voor Mistral een Commercieel Directeur die de gekozen groeistrategie verder kan uitwerken en tot leven wekken. Op relatief korte termijn zal de Commercieel Directeur de positie van Algemeen Directeur kunnen innemen en kunnen participeren in het risicokapitaal van de onderneming.

Profiel

  • Jonge, ondernemende, energieke commerciant met succesvolle ervaring in het internationaal laten groeien van sporting goods en/of sports fashion brands. Heeft een uitgesproken passie voor watersport
  • Sterke persoonlijkheid met een dito uitstraling, die het in zich heeft om op afzienbare termijn het boegbeeld van een iconisch wereldwijd sports brand te worden
  • Heeft ervaring in, kennis van en een duidelijke strategische visie op de sector, de productcategorieën en haar distributiekanalen, inclusief e-commerce
  • Van nature commercieel ingesteld, met een zekere mate van opportunisme. Maar begrijpt ook wat international legal contracting is (distributeurs en license dealmaking) en werkt in die zin juist uiterst zorgvuldig en strak georganiseerd.
  • Heeft aandacht voor en is bewaker van eenduidige interne en externe communicatie
  • Heeft een hands-on mentaliteit en stelt zich op als playing captain; heeft een natuurlijk overwicht, maar geeft vertrouwen en maakt gebruik van de kracht en professionaliteit van medewerkers in de organisatie
  • Is een bevlogen en inspirerende persoonlijkheid en weet vanuit een positieve benadering mensen te enthousiasmeren en stimuleren
  • Is een geboren netwerker en in staat om in korte tijd nieuwe relaties op te bouwen in een scene met een duidelijke eigen signatuur
  • Is duidelijk en standvastig in het vasthouden van de lange termijnkoers
  • Toont daadkracht in besluitvorming en durft indien nodig moeilijke beslissingen te nemen of af te wijken van gebaande paden
  • Ervaring in samenwerking met uiteenlopende stakeholders, bij voorkeur ook in een private equity context