Texelse Bierbrouwerij
Marketing Manager

  • Consumer Goods
  • Marketing
  • Independent (Family/Director-owner)

Deze opdracht is gesloten

Historie

De Texelse Bierbrouweij is in 1994 opgericht en vestigde zich in een oude zuivelfabriek in Oudeschild op Texel. In 1999 verandert de naam van Tesselse naar Texelse, waarbij de ‘x’ verwijst naar de export, in dit geval naar het vasteland. Er worden regelmatig nieuwe recepturen ontwikkeld en gebruikt en er worden volmoutige bieren gebrouwen volgens het Duitse Rheinheitsgebot. Ten behoeve van het realiseren van landelijke distributie wordt er samengewerkt met verkoop-organisaties.

In 2010 vindt er een herpositionering plaats en wordt het merk ‘Texels’. Daar hoort het volgende citaat bij:

‘Louter duinwater, granen op het eiland zelf geoogst, hop en een giststam die alleen op Texel te vinden is. Minder neerslag en volop zon: het Texelse klimaat zorgt voor optimale rijping en daardoor voor volle gerst- en tarwekorrels. De brouwers van Texels produceren hun bijzondere, hoog-gistende bieren op een beproefde manier, in traditionele koperen ketels. In combinatie met traditionele brouwtechnieken en moderne technologie garandeert dat constante kwaliteit en een eigen karakter. Je proeft het eiland: Texels bier ademt Texel.’

Het bedrijf ontwikkelt zich en wordt steeds verder geprofessionaliseerd. De marketingstrategie en -activiteiten ontwikkelen daarin mee: de merkstrategie, de visuele merkidentiteit, package designs, promotiemiddelen en campagnes. De opbouw van het merk is ontstaan via de horeca en er vindt momenteel een transitie plaats vanuit de horeca direct naar de consument met de daar op gerichte marketing-activiteiten.

In 2015 treedt de Texelse Bierbrouwerij toe tot de vereniging van Nederlandse Brouwers. Hiermee is de Texelse Bierbrouwerij de eerste 100% speciaalbier brouwerij die toetreedt.
De brouwerij is daarmee uitgegroeid tot één van de toonaangevende brouwerijen van speciaalbier in Nederland. De productie neemt toe en ook het aantal verschillende bieren. Momenteel worden er 12 verschillende speciaalbieren geproduceerd. Het meest bekende bier van Texels is Skuumkoppe. De bieren van Texels zijn landelijk verkrijgbaar in retail en horeca.

In 2015 is de Texelse Bierbrouwerij uitgeroepen tot beste onderneming van Noord Holland. Daarnaast wint de brouwerij al jaren verschillende prijzen, waaronder de prijs voor Lekkerste Bockbier.

Voor aanvullende informatie zie http://www.texels.nl

Cultuur

Het bedrijf bestaat uit een hechte groep enthousiaste mensen. Men is trots op het succes van Texels en iedereen heeft de ambitie het bedrijf verder te laten groeien tot een toonaangevende speler in de (inter)nationale speciaalbiermarkt.

De lijnen zijn kort, er heerst een informele, zeer professionele sfeer en men is veeleisend naar elkaar met als uitgangspunt het behalen van het beste resultaat. Ondernemerschap, teamwork en transparantie past hierbij en verwacht men ook van elkaar.

Huidige situatie, toekomstige ontwikkelingen en enkele kerngegevens:

Zowel het kantoor als de brouwerij zijn op Texel gevestigd. Daarnaast is er een tweede kantoor in Rossum, waar met name de op het vaste land werkzame medewerkers (vooral ‘verkoop’) gebruik van maken.

De brouwerij heeft een eigen proeflokaal waar bezoekers kennis kunnen maken met de verschillende speciaalbieren van Texels. Alle bieren zijn zowel op de tap als in de fles verkrijgbaar. Tevens worden er dagelijks rondleidingen verzorgd in de brouwerij.

Enkele kerngegevens:
Afzet: 3,5 miljoen liter
Aantal medewerkers: 82 (exclusief vacatures)
Verkoop: via retail en horeca

Om de groeiambitie van Texels te realiseren is een aantal veranderingen ingezet:

  • Er wordt een nieuwe brouwerij op Texel gerealiseerd
  • Er wordt gestreefd naar maximale distributie
  • Export wordt ontwikkeld
  • Sterke focus op verder ontwikkelen merkpositionering en identiteit

De Marketing Manager

De Marketing Manager ontwikkelt en implementeert de merk- en marketingstrategie van de brouwerij, geeft leiding aan de marketingactiviteiten van de brouwerij en voert deze uit. De leidraad is het strategisch meerjarenplan (3 tot 5 jaar) van de Texelse Bierbrouwerij. Er wordt gestreefd naar een zo breed mogelijke merkbekendheid en van de Marketing Manager wordt verwacht dat hij/zij zich ontwikkelt tot het gezicht van de Texelse Bierbrouwerij.

De Marketing Manager rapporteert aan de Algemeen Directeur, stuurt een team van twee junior Marketeers aan en maakt deel uit van het Management Team van de Texelse BierbrouwerijHet MT bestaat verder uit de Brouwerij Manager, de General Sales Manager, de Financieel Manager en de HR Manager.

De taken en verantwoordelijkheden zijn:

  • Samen met directie en MT bepalen van de positionering en de merk- en marketing-strategie van Texels
  • Opstellen en uitvoeren van het marketingplan, als onderdeel van het meerjaren strategisch plan van de Texelse Bierbouwerij; het doorvertalen van de positionering naar concrete actie en implementatie
  • Vormgeven, beheren en uitvoering geven aan alle marketing/communicatie activiteiten en uitingen (PR, advertenties, websites, et cetera)
  • Initiëren en aansturen van events, festivals en sponsoring
  • Aansturen van een marketingmedewerker
  • Aansturen van het Proeflokaal (10/15 medewerkers waarvan 8 vaste)
  • Ontwerp van verpakkingsmaterialen
  • Budgetverantwoordelijk voor marketing/communicatie.

Kandidaatprofiel

Gezocht wordt een brede marketing professional met een duidelijke footprint in het neerzetten van een consumentenmerk op een inhoudelijk sterke en creatieve manier. Iemand die uitstekend in staat is om vanuit zijn/haar ruime ervaring binnen een MKB-omgeving met een sterke, daadkrachtige aanpak en de beschikbare middelen het maximale te bereiken. Iemand die autonoom uit de voeten kan binnen zijn/haar vakgebied en tegelijkertijd als lid van het Management Team een optimale bijdrage levert aan de ontwikkeling van de Texelse als geheel.

  • Opleiding minimaal op HBO-niveau
  • Circa 6 tot 10 jaar aantoonbaar succesvolle marketing-ervaring bij een A-merken producent van consumentengoederen, met een voorkeur voor ervaring in alcohol-houdende dranken
  • Heeft aantoonbare ervaring met zowel retail als horeca
  • Heeft bewezen een merk succesvol te kunnen neerzetten, op- en uitbouwen
  • Beschikt over brede marketing-ervaring, met relevante inbreng aan zowel de strategische, beleidsmatige kant als op het gebied van executie
  • Denkt groot en weet dit in kleinere omgeving toe te passen
  • In staat om over zijn/haar vakgebied heen te kijken en de connectie met andere disciplines te leggen
  • Commerciële instelling; ziet mogelijkheden en benut ze
  • Analytisch, werkt gestructureerd en planmatig
  • Communicatief uitstekend; weet mensen betrokken te maken en houden
  • Schakelt makkelijk en snel tussen lange-termijn (strategie, beleidsmatig) en korte-termijn (ad hoc, operationeel)
  • Ondernemende, hands on instelling
  • Praktisch, voert zonder moeite ook de ogenschijnlijk minder belangrijke werkzaamheden uit
  • Creatief, flexibel
  • Energiek, positief, hands-on, weet dit op anderen over te brengen
  • Goed in prioriteiten stellen; schakelt eenvoudig tussen ‘wenselijk’ en ‘noodzakelijk’.