Heemskerk fresh & easy
Commercieel Manager | Heemskerk fresh & easy

  • Consumer Goods
  • Sales
  • Marketing
heemskerk-fresh-and-easy

Heemskerk fresh & easy is een innovatieve speler in de markt voor gezonde voeding, die lekker en gemakkelijk te bereiden is. Heemskerk produceert dagelijks een hedendaags dagvers assortiment dat varieert van boerenkool, sla-, fruit-, roerbakmixen en kookgroenten tot complete maaltijdsalades met vis, vlees, pasta en dressings. Daarmee is het een totaalleverancier van private label oplossingen voor supermarkt- en fastfoodketens, waaraan het wekelijks ca. 3 miljoen producten levert.

Het familiebedrijf is opgericht in 1960 en volledig in eigendom van Cor Heemskerk, 2e generatie Directeur-Grootaandeelhouder. Samen met Commercieel Directeur Jantine Star-Heemskerk en Operationeel Directeur Peter van Duijvenbode leidt hij het bedrijf. De productielocatie en het hoofdkantoor in Rijnsburg tellen gezamenlijk -inclusief tijdelijk personeelzo’n 900 medewerkers.

Heemskerk is een buitengewoon aantrekkelijke werkgever. De onderneming heeft een ijzersterke cultuur waarin betrokkenheid, passie, energie en klantgerichtheid een centrale rol spelen. De mensen bij Heemskerk zijn er trots op bij te mogen dragen aan de bevordering van gezonde voeding voor consumenten. Het bedrijf is innovatief en investeert in vooruitstrevende technologieën. Mede daardoor heeft Heemskerk zich met kwaliteitsproducten in strategisch aantrekkelijke markten (gezond, convenience) in een gunstige marktpositie met een langdurig groeiperspectief weten te manoeuvreren.

Commercieel Manager

Als geen ander heeft Heemskerk fresh & easy ingespeeld op de toenemende consumentenvoorliefde voor gezonde gemaksvoeding. Het succes van Heemskerk in deze veranderende markt, heeft een periode van snelle groei en gelijktijdig toegenomen complexiteit (van snijden en verpakken van groenten naar maaltijdconcepten met nieuwe productcategorieën) ingeluid. De organisatie is nog niet volledig aangepast aan de huidige en in de toekomst verwachte omvang van de business. De Directie heeft daarom besloten het management uit te breiden met een Commercieel Manager.

De Commercieel Manager wordt verantwoordelijk voor de aansturing van het commercieel team, bestaande uit de afdelingen Verkoop, Customer Service en Trade Marketing. Hij (of zij) rapporteert aan de Commercieel Directeur, die daarnaast verantwoordelijk is voor Inkoop, Productontwikkeling en een aantal staffuncties. Het commercieel team is een hecht en gemotiveerd team dat nu nog rechtstreeks rapporteert aan de commercieel directeur.

Functiebeschrijving

Als Commercieel Manager ben je het commerciële aanspreekpunt binnen de onderneming en ben je continu op zoek naar mogelijkheden om de (inter)nationale retail- en foodservice klanten maximaal te laten groeien. De ondersteuning van Customer Service en Trade Marketing is hierbij van groot belang. Je maakt accountplannen waar je inspeelt op het assortiment, de promoties, de prijzen, de rotatie op het schap maar ook logistieke optimalisatie. Je kent de markt en bent tevens volledig op de hoogte van de interne ontwikkelingen. Je hebt goed inzicht in de kosten van verschillende producten/productgroepen en stuurt daarop. Als manager ben je verantwoordelijk voor de aansturing van 8 (4 direct, 4 indirect) medewerkers in de afdelingen Verkoop, Customer Service en Trade Marketing. Deze zijn, net als de rest van de organisatie, volop in ontwikkeling en beweging. Je houdt ervan om snel te schakelen en vind je het prettig dat de lijnen kort zijn. Je werkt nauw samen met Productontwikkeling, Finance, Inkoop, Logistiek en Supply Chain Planning.

Naast je dagelijkse taken en verantwoordelijkheden voeg je waarde toe door:

  • Professionele processen te verbeteren of in te voeren, bijv. op het gebied van category management, waardoor:
    • de klant nog beter wordt bediend
    • er wordt toegewerkt naar structurele verbeteringen waardoor minder tijd hoeft te worden besteed aan dagelijkse issues
  • Het team en de individuele leden verder te ontwikkelen en klaar te stomen voor verdere groei.
  • Het communiceren van duidelijke richting, kaders en verwachtingen met betrekking tot de toekomstige ontwikkeling van het bedrijf en de
  • rol van commercie daarin
  • Zelf het account management van enkele klanten op je te nemen
  • De samenwerking met andere disciplines te verstevigen (planning, productie, logistiek, productontwikkeling, finance, etc.)
  • De span-of-control van de Commercieel Directeur te verminderen en haar daardoor te ontlasten
  • Eventueel internationale of foodservice ervaring in te brengen

Profielschets

Om succesvol te kunnen zijn heeft de ideale kandidaat een commerciële HBO opleiding afgerond en meerjarige ervaring opgedaan als Key Accountmanager en als leidinggevende in een professionele omgeving.

De kandidaat bekend met de foodretail in Nederland en heeft affiniteit met gezonde voeding. Hij (of zij natuurlijk) is bekend met de private labelmarkt en als hij ervaring heeft in een vers-omgeving is dat een duidelijke pré. Hij is in elk geval gewend moderne commerciële tools en technieken in te zetten om zijn klanten beter te bedienen en daardoor zijn doelen te bereiken. Samen met zijn teams filtert hij informatie uit de markt en zet deze om in kansen voor het bedrijf. Het is voor hem daarbij de normaalste zaak van de wereld om andere disciplines op te zoeken en samen te werken aan de beste oplossingen voor de klant en voor Heemskerk.

Als leidinggevende staat hij het liefst tussen zijn mensen. Tegelijkertijd heeft hij voldoende overwicht, humor, enthousiasme en daadkracht om de rol van playing captain op natuurlijke wijze naar zich toe te trekken. Hij heeft daarnaast het conceptueel en analytisch denkvermogen om tot nieuwe ideeën en oplossingen te komen, de overtuigingskracht om deze geaccepteerd te krijgen en de vaardigheid om veranderingen tot stand te brengen en te laten beklijven.

“Nooit denken dat je er bent!” | Jantine Star-Heemskerk, Commercieel Directeur