Profile Car & Tyre Service
Manager Inkoop | Profile Car & Tyre Service

  • Retail
  • Retail Buying and Merchandising
Profile car and tyre service

Deze opdracht is gesloten

Profile Car & Tyreservice

Profile is actief in de automotive branche. Gestart in 1989 als coöperatie van ondernemers in truckbanden en van daaruit is het bedrijf uitgegroeid naar een full service bedrijf in banden en onderhoud voor de B2C en B2B markt, actief in Nederland en België.

De retailformule Profile Car & Tyreservice telt 212 vestigingen in Nederland (169) en België (43).

De organisatie voorziet met haar dienstverlening in de behoefte van verschillende doelgroepen, zowel op de B2C als B2B markt. Klanten zijn transportondernemingen, leasemaatschappijen, fleetowners en consumenten. Aan deze verschillende klantgroepen levert Profile banden, serviceconcepten en onderhoudsdiensten, de laatste voornamelijk in de B2C markt.

De franchisenemers zijn zelfstandige ondernemers in Nederland en België. Ondernemers binnen de formules krijgen ondersteuning van centrale afdelingen als inkoop, marketing, verkoop en automatisering. Ook worden centraal trainingen en opleidingen voor medewerkers verzorgd.

De doelstelling van de oorspronkelijke oprichters is nog steeds onveranderd: de klant centraal stellen. De oorspronkelijke reden van oprichting was de landelijke naamsbekendheid naar consumenten en bedrijven, maar ook de landelijke verkoopnaar de zakelijke klanten. Anno 2018 is dat nog steeds zo. Daarnaast zijn allerlei schaalvoordelen op het gebied van inkoop, IT, infrastructuur en organisatie vitale argumenten voor de huidige organisatievorm.

De cultuur van Profile kenmerkt zich door nuchter ondernemerschap. Enthousiasme, humor, bescheidenheid en resultaatgericht zijn kernwoorden. Het is een bedrijf van doeners. Mensen met hart voor hun vak, vaak doorgegeven over generaties heen, en een hoge betrokkenheid.

Manager Inkoop

De Manager Inkoop realiseert een inkoopbeleid dat aansluit bij Profile International N.V. (Nederland en België), de Formule, de B2B en de B2C markt. De Manager Inkoop organiseert het gehele inkoopproces van de core producten(personenwagen-, truck- en industriële banden en onderhoud) en diensten binnen Profile International.
De Manager Inkoop werkt op internationaal niveau samen met distributeurs, leveranciers en industrie om het beste inkoopresultaat te realiseren voor zowel de franchisenemers als voor Profile International. De Manager Inkoop realiseert een inkoopstructuur die past bij de marktontwikkelingen en is hiermee in staat om snel te anticiperen en in te springen op nieuwe marktsituaties. De Manager Inkoop draagt bij aan de omzet- en winstdoelstelling.

De Manager Inkoop rapporteert rechtstreeks aan de Algemeen Directeur van Profile International N.V. en maakt deel uit van het Management Team.

Taken en verantwoordelijkheden

  • Creëren van een professionele, state-of-the-art inkoopfunctie binnen Profile International
  • Bepalen van inkoopstrategie, in samenwerking met de Algemeen Directeur
  • Verantwoordelijk voor het maken van analyses en het ontwikkelen van slimme verdienmodellen op het gebied van banden, onderhoud, aftersales en marketing activiteiten
  • Vanuit inkoop bijdragen aan de ontwikkeling van het businessplan en de beleidsdoelstellingen binnen de productgroep(en).
  • Selectie van (voorkeurs)leveranciers teneinde zo vroeg mogelijk inkoopkansen te kunnen aangeven, dan wel de optimale beschikbaarheid en prijs van de te leveren goederen en diensten te kunnen garanderen.
  • Verantwoordelijk voor het onderhouden en ondersteunen van de (strategische) relatie met de industrie, distributeurs en andere leveranciers binnen de productgroep(en) in al z’n aspecten (o.a. bepalen doelstellingen, op de hoogte zijn van marktontwikkelingen en monitoren prestaties en concurrentiepositie van belangrijkste leveranciers)
  • Verantwoordelijk voor het onderhouden van de communicatiestructuur voor franchisenemers met betrekking tot de industrie, distributeurs en leveranciers.

Ideale kandidaat

  • HBO/Academisch opgeleid, pre is aanvulling met NEVI 1&2
  • Minimaal 10 jaar inkoop/procurement ervaring
  • Is een 100% inkoop-professional; beheerst het vak over de volle breedte en is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen; inkoop zit in zijn/haar DNA
  • Heeft deze ervaring opgedaan in een complexe, dynamische omgeving met verschillende belangen en stakeholders
  • Specifieke markt(sector)kennis kan een pre zijn
  • Heeft bij voorkeur ervaring in een grotere (corporate) én kleinschalige organisatie
  • Heeft ervaring met het ‘neerzetten’ (gezicht/inhoud/positioneren) van inkoop binnen een organisatie, waarbij de toegevoegde waarde van inkoop aangetoond moest worden
  • Cijfermatig sterk; is in staat om slimme inkoop-modellen te bouwen en implementeren
  • Overtuigend, goede influencer
  • Stevig, ervaren, ruggengraat tonen
  • Standvastig, vastberaden in aanpak
  • Geen corporate type; meer een ondernemer; moét snappen wat ondernemers drijft
  • Empathisch, kunnen meebewegen met belangrijkste stakeholders
  • Relationeel sterk; moet relaties met de leveranciers kunnen opbouwen en onderhouden.